”Alla är olikt lika”

Inkludering | LEDARSKAP I KONFLIKTFÖREBYGGANDE 

INTERAKTIV TEATERFÖRESTÄLLNING

”Alla är olikt lika” handlar om Kim som leder klassens resegrupp och Charlie som gärna vill vara med. Kim har gott rykte och anses vara en seriös person. Ändå står inte allt rätt till i resegruppen eller på skolan. Charlie är ledsen och har tappat hoppet. Det ryktas även att Charlie har blivit utkastad från resegruppen. Vad har hänt?

”Alla är olikt lika” är en interaktiv teaterföreställning på tema inkludering. Eleverna spelar mot skådespelare och för handlingen framåt individuellt och kollektivt. Eleverna får först i uppdrag att ta reda på vad som hänt, och därefter ställa allt till rätta. Vi diskuterar och hittar lösningarna gemensamt.

Frågeställningar som tas upp är till exempel hur kan man bli mer inkluderande? Hur kan man utveckla sitt ledarskap? Hur kommunicerar vi? Vad menar vi? Hur blir vi uppfattade eller missuppfattad av mottagaren?

Läs mer om upplägget av den interaktiva teaterföreställningen här:

Vad skolor kan förvänta sig av oss (Läs mer)

Här är några röster av både elever och lärare:

DIN SPONTANA REAKTION, VAD TYCKTE DU?

”Bra att prata om sånna här saker, det gör man inte ofta”
”Jätte bra! Viktigt budskap, aktuellt bland just klasskamrater!”
”Bra budskap och det kom tydligt fram. Det var skönt att det var vissa repliker som vi kunde ”skratta” lite åt, så att det inte bara var seriöst.”
”Bra, situationer som många känner igen sig i och varit med om.”
”Jag tycker att det var ett roligt koncept att publiken fick vara delaktiga.”
”Jag tycker att upplägget var bra. Först när man hör ordet ”teater” som klass, kan det bli lite osäker stämning om alla inte är med på det. Men själva pjäsen var bra, riktade sig mot alla, man kände igen sig. Bra tanke, kanske kan hjälpa och förhindra drama och utfrysning i klassen.”
”Bra syfte, får fram att många vet hur man löser konflikter, fast det kan se annorlunda ut i verkligheten då man inte reder ut saker. Alla kan ta med sig något till kommande konflikter och förhoppningsvis förhindra större bråk.”
”Väldigt lärorikt och kul.”

VAD VAR DET VIKTIGASTE DU FICK UT ELLER LÄRDE DIG AV WORKSHOPEN?

”Hur lätt ett missförstånd kan ske.”
”Att våga prata direkt till den personen konflikten gäller. Och inte snacka med andra i första hand.”
”Hur en kan hantera olika saker och försöka att inte involvera andra vänner som ska ta ställning.”
”Direkt kommunikation är nyckeln”
”Att höra elevernas tankar.”
”Alla ska vara med”.
”Ta det ”face to face” är viktigt.”
”Jag har tänkt på allt detta innan så det var inget nytt”
”Att lösa problem på en gång, inte blanda in andra personer för mycket och överdriva den egentliga situationen.”
”Att aldrig utesluta någon, lös problemet istället”
”Hur man gör i sådana situationer”
”Att va snäll”
”Jag tyckte inte direkt att jag fick ut något av det då jag kände att jag redan visste eller brukar tänka så.”
”Att inte snacka skit”
”Att inte va elak”
”Att det alltid finns två sidor av en händelse & att det alltid är bäst att inte blanda in massa människor.”
”Inte vara aggressiv när man tolkar något negativt. Försöka säga förlåt.”

Vad vi förväntar oss av skolor (Läs mer)

Här är några röster av både elever och lärare:

DIN SPONTANA REAKTION, VAD TYCKTE DU?

”Bra att prata om sånna här saker, det gör man inte ofta”
”Jätte bra! Viktigt budskap, aktuellt bland just klasskamrater!”
”Bra budskap och det kom tydligt fram. Det var skönt att det var vissa repliker som vi kunde ”skratta” lite åt, så att det inte bara var seriöst.”
”Bra, situationer som många känner igen sig i och varit med om.”
”Jag tycker att det var ett roligt koncept att publiken fick vara delaktiga.”
”Jag tycker att upplägget var bra. Först när man hör ordet ”teater” som klass, kan det bli lite osäker stämning om alla inte är med på det. Men själva pjäsen var bra, riktade sig mot alla, man kände igen sig. Bra tanke, kanske kan hjälpa och förhindra drama och utfrysning i klassen.”
”Bra syfte, får fram att många vet hur man löser konflikter, fast det kan se annorlunda ut i verkligheten då man inte reder ut saker. Alla kan ta med sig något till kommande konflikter och förhoppningsvis förhindra större bråk.”
”Väldigt lärorikt och kul.”

VAD VAR DET VIKTIGASTE DU FICK UT ELLER LÄRDE DIG AV WORKSHOPEN?

”Hur lätt ett missförstånd kan ske.”
”Att våga prata direkt till den personen konflikten gäller. Och inte snacka med andra i första hand.”
”Hur en kan hantera olika saker och försöka att inte involvera andra vänner som ska ta ställning.”
”Direkt kommunikation är nyckeln”
”Att höra elevernas tankar.”
”Alla ska vara med”.
”Ta det ”face to face” är viktigt.”
”Jag har tänkt på allt detta innan så det var inget nytt”
”Att lösa problem på en gång, inte blanda in andra personer för mycket och överdriva den egentliga situationen.”
”Att aldrig utesluta någon, lös problemet istället”
”Hur man gör i sådana situationer”
”Att va snäll”
”Jag tyckte inte direkt att jag fick ut något av det då jag kände att jag redan visste eller brukar tänka så.”
”Att inte snacka skit”
”Att inte va elak”
”Att det alltid finns två sidor av en händelse & att det alltid är bäst att inte blanda in massa människor.”
”Inte vara aggressiv när man tolkar något negativt. Försöka säga förlåt.”

INFORMATION

PLATS: Skola, klassrum (uppsökande verksamhet)
ANTAL SKÅDESPELARE: 1 – 2 personer
ANTAL DELTAGARE: 1 klass, maximalt 2 klasser per gång.
TID: ca 1,5 h – 2,5 h, vi anpassar och skräddarsyr.
MÅLGRUPP: åk 7-9, gymnasiet 1 – 3 ring, gymnasieelever i behov av särskilt stöd.
SYFTE: Ge större förståelse för hur man gemensamt främjar gruppsammanhållning i klassen, hur man stöttar varandra i detta och varför det är viktigt.  
PRIS: Priset varierar beroende på ert antal förfrågningar, bidrag och kulturstöd.
Vi ger mängdrabatt vid större antal bokningar och gör vårt bästa för att ge så kostnadseffektivt erbjudande som möjligt.
SKAPAD AV: Skola, socialpedagog, kurator, utbildningsföretag, jurist och ledarskapsstipendiat.
SKAPANDE SKOLA: Det går bra att boka oss via Skapande skola. Har ni övriga frågor, så är det bara att höra av sig!

SALTET

Vill ni se liknande tema gestaltas i en teaterföreställning, rekommenderar vi sagoföreställningen ”Saltet” som varierar workshopens tema ur ett sagoperspektiv.

Kontakt – information