”Bra stämning, alla är med”
– socialpsykologi
INTERAKTIV TEATERFÖRESTÄLLNING
”Bra stämning, alla är med” handlar om Amina och Viola, två vänner som blivit osams. Viola är ny på skolan och blev snabbt populär. För några veckor sedan uppstod något form av bråk. Stämningen i klassen har blivit mycket låg och det går rykten om taskigt beteende. Det lär även finnas en chatt med obehaglig information. Deniz och Erik ska också vara inblandade, men när man frågar dem så har de varken hört eller sett något. Vad har hänt?
”Bra stämning, alla är med” är en interaktiv teaterpjäs på tema sociala medier och ryktesspridning. Eleverna spelar mot skådespelare och för handlingen framåt individuellt och kollektivt. Eleverna får först i uppdrag att ta reda på vad som hänt, och därefter ställa allt till rätta. Vi diskuterar och hittar lösningarna tillsammans.
Denna version tar upp frågeställningar er ett socialpsykologiskt perspektiv där vi bland annat diskuterar centralt innehåll:
- Roller och Rollkonflikter
- Normer
- Status
- Makt
- Attityder
- Sanktioner
- Vi och dom
Denna version är direkt anpassad till gymnasiekursen Psykologi1.
Läs mer om upplägget av den interaktiva föreställningen här:
Team
Manus: Alexandra Chalupa i samarbete med utbildningsföretaget Vardagens Dramatik.
Värderingsövningar: Madeleine Sundell, jurist och ledarskapsstipendiat av Konungens stiftelse för ungt ledarskap.
Skolor som medverkade i skapandeprocessen: Magelungen Danvikstull, socialpedagog Annie Nettelbladt och kurator Elena Leytman. Täby enskilda gymnasium, psykologi- svenska- och estetiska ämnen lärare Lotta Amneby Maxe.
Medverkande i workshop: Lotta Amneby Maxe och Alexandra Chalupa.
Produktion: Alexandrina Production i samarbete med Föreningen Unga Drottning Christina.
Denna version är special anpassad till social psykologi, i samarbete med Lotta Amneby Maxe.
”Bra stämning, alla är med” är en del av POK-Projektet som erhållit stöd av Konung Gustaf V:s 90-års fond och Region Stockholm.
Idé: Alexandrina Production
Vad andra har sagt om oss (Läs mer)
Här är några röster av både elever och lärare:
DIN SPONTANA REAKTION, VAD TYCKTE DU?
”Bra att prata om sånna här saker, det gör man inte ofta”
”Jätte bra! Viktigt budskap, aktuellt bland just klasskamrater!”
”Bra budskap och det kom tydligt fram. Det var skönt att det var vissa repliker som vi kunde ”skratta” lite åt, så att det inte bara var seriöst.”
”Bra, situationer som många känner igen sig i och varit med om.”
”Jag tycker att det var ett roligt koncept att publiken fick vara delaktiga.”
”Jag tycker att upplägget var bra. Först när man hör ordet ”teater” som klass, kan det bli lite osäker stämning om alla inte är med på det. Men själva pjäsen var bra, riktade sig mot alla, man kände igen sig. Bra tanke, kanske kan hjälpa och förhindra drama och utfrysning i klassen.”
”Bra syfte, får fram att många vet hur man löser konflikter, fast det kan se annorlunda ut i verkligheten då man inte reder ut saker. Alla kan ta med sig något till kommande konflikter och förhoppningsvis förhindra större bråk.”
”Väldigt lärorikt och kul.”
VAD VAR DET VIKTIGASTE DU FICK UT ELLER LÄRDE DIG AV WORKSHOPEN?
”Hur lätt ett missförstånd kan ske.”
”Att våga prata direkt till den personen konflikten gäller. Och inte snacka med andra i första hand.”
”Hur en kan hantera olika saker och försöka att inte involvera andra vänner som ska ta ställning.”
”Direkt kommunikation är nyckeln”
”Att höra elevernas tankar.”
”Alla ska vara med”.
”Ta det ”face to face” är viktigt.”
”Jag har tänkt på allt detta innan så det var inget nytt”
”Att lösa problem på en gång, inte blanda in andra personer för mycket och överdriva den egentliga situationen.”
”Att aldrig utesluta någon, lös problemet istället”
”Hur man gör i sådana situationer”
”Att va snäll”
”Jag tyckte inte direkt att jag fick ut något av det då jag kände att jag redan visste eller brukar tänka så.”
”Att inte snacka skit”
”Att inte va elak”
”Att det alltid finns två sidor av en händelse & att det alltid är bäst att inte blanda in massa människor.”
”Inte vara aggressiv när man tolkar något negativt. Försöka säga förlåt.”
Förväntningar från skolor (Läs mer)
* Hur konflikter uppstår,
* De vanligaste orsakerna som ofta ligger bakom konflikter,
* Hur man gemensamt kan främja samarbete och gruppsammanhållning i klassen, hur man kan stötta och peppa varandra i ett sådant mål och varför det är viktigt.
* Lärarna får Värderingsövningar av oss som ett led i uppföljningsarbete och fortsatt övning. Lärarna väljer själva omfattningen på arbetet med Värderingsövningarna.
Förväntningar från oss (Läs mer)
* Ett klassrum eller ett rum med stolar för alla deltagande elever. Bänkar kan stå kvar.
* En projektor om möjligt.
* Eleverna deltar frivilligt. Är det någon som vill sitta och titta på, går det bra. Ångrar sig eleven och vill börja delta efter en stund, så går det också bra. Vanligtvis deltar alla elever.
* Vi är glada om ni kan fylla i en kort, anonym utvärdering så vi kan bli bättre.
* Er skola kan välja att antingen finnas med som deltagare, eller delta anonymt dvs inte stå med på hemsidor och sociala medier.
* Det är bra om en kurator eller liknande person finns med vid ett av tillfällena.
* Hör gärna av er för mer information, upplägg eller övriga frågor.
INFORMATION
PLATS: Skola, klassrum (uppsökande verksamhet)
ANTAL SKÅDESPELARE: 1 – 2 personer
ANTAL DELTAGARE: 1 klass, maximalt 2 klasser per gång.
TID: ca 1,5 h – 2,5 h. Vi anpassar oss till er.
SYFTE: Ge förståelse för hur man gemensamt främjar gruppsammanhållning i klassen, hur man stöttar varandra i detta och varför det är viktigt.
VAD ANDRA SAGT OM OSS: Utvärderingar från skolor har gett ett genomsnitt på 84% – 100% rekommendation.
PRIS: Priset varierar beroende på ert antal förfrågningar, bidrag och kulturstöd.
Vi ger mängdrabatt vid större antal bokningar och gör vårt bästa för att ge så kostnadseffektivt erbjudande som möjligt.
SKAPAD MED: Skola, socialpedagog, kurator, utbildningsföretag, jurist, ledarskapsstipendiat.
SKAPANDE SKOLA: Det går bra att boka oss via Skapande skola.
Bokning – information