INTERAKTIVA FÖRESTÄLLNINGAR

”Bra stämning, alla är med”

”Bra stämning, alla är med ” handlar om Amina och Viola, två vänner som blivit osams. Viola är ny på skolan och blev snabbt populär. För några veckor sedan uppstod någon form av bråk. Stämningen i klassen har blivit låg och det går rykten om taskigt beteende. Det lär även finnas en chatt med obehaglig information. Deniz och Erik ska också vara inblandade, men när man frågar dem så har de varken hört eller sett något. Vad har hänt?

”Bra stämning, alla är med” är en interaktiv teaterpjäs och handlar om att vara osams, sociala medier och ryktesspridning. Eleverna spelar mot en skådespelare och för handlingen framåt individuellt och kollektivt. Eleverna får först i uppdrag att ta reda på vad som hänt, och därefter ställa allt till rätta. Vi diskuterar och hittar lösningarna tillsammans.

Frågeställningar som tas upp är till exempel hur man kan ta ansvar i en grupp där man inte är ledare? Hur kommunicerar vi? Vad menar vi? Hur blir vi uppfattade/ missuppfattad av mottagaren? Hur uppstår rykten? Hur sätter man gränser? Vad är sant, vad är falskt? Och om vi inte hittar annan lösning än att gå i sär, hur gör vi för att ändå förbli sams och visa respekt? Målsättningen är att skapa bra stämning, så alla kan vara med.

PUBLIKRÖSTER OM OSS (klicka)

Här är några röster av både elever och lärare:

DIN SPONTANA REAKTION, VAD TYCKTE DU?

”Bra att prata om sånna här saker, det gör man inte ofta”
”Jätte bra! Viktigt budskap, aktuellt bland just klasskamrater! Det var en bra övning för oss att få läsa repliker inför varandra!”
”Bra budskap och det kom tydligt fram. Det var skönt att det var vissa repliker som vi kunde ”skratta” lite åt, så att det inte bara var seriöst.”
”Bra, situationer som många känner igen sig i och varit med om.”
”Jag tycker att det var ett roligt koncept att publiken fick vara delaktiga.”
”Jag tycker att upplägget var bra. Först när man hör ordet ”teater” som klass, kan det bli lite osäker stämning om alla inte är med på det. Men själva pjäsen var bra, riktade sig mot alla, man kände igen sig. Bra tanke, kanske kan hjälpa och förhindra drama och utfrysning i klassen.”
”Bra syfte, får fram att många vet hur man löser konflikter, fast det kan se annorlunda ut i verkligheten då man inte reder ut saker. Alla kan ta med sig något till kommande konflikter och förhoppningsvis förhindra större bråk.”
”Väldigt lärorikt och kul.”

VAD VAR DET VIKTIGASTE DU FICK UT ELLER LÄRDE DIG AV WORKSHOPEN?

”Hur lätt ett missförstånd kan ske.”
”Att våga prata direkt till den personen konflikten gäller. Och inte snacka med andra i första hand.”
”Hur en kan hantera olika saker och försöka att inte involvera andra vänner som ska ta ställning.”
”Direkt kommunikation är nyckeln”
”Att höra elevernas tankar.”
”Alla ska vara med”.
”Ta det ”face to face” är viktigt.”
”Jag har tänkt på allt detta innan så det var inget nytt”
”Att lösa problem på en gång, inte blanda in andra personer för mycket och överdriva den egentliga situationen.”
”Att aldrig utesluta någon, lös problemet istället”
”Hur man gör i sådana situationer”
”Att va snäll”
”Jag tyckte inte direkt att jag fick ut något av det då jag kände att jag redan visste eller brukar tänka så.”
”Att inte snacka skit”
”Att inte va elak”
”Att det alltid finns två sidor av en händelse & att det alltid är bäst att inte blanda in massa människor.”
”Inte vara aggressiv när man tolkar något negativt. Försöka säga förlåt.”

Mer om innehållet (klicka)
  • Eleverna interagerar individuellt och kollektivt med skådespelare.
  • Diskussioner sker i mindre grupper och med hela klassen.
  • Den interaktiva teaterpjäsen har ett särskilt flera teman att arbeta med i efterarbetet.
  • Eleverna ges övning i att: agera, spela teater, tala inför grupp, tänka källkritiskt, se händelser ur olika perspektiv, se konsekvenser, utveckla sitt ledarskap.
  • Den interaktiva pjäsen bygger på research och verkliga händelser. 
  • Manuset är skapat i samarbete med skolor, socialpedagog, kuratorer och utbildningsföretag. 
  •  Värderingsövningar för efterarbete ingår.
Vad skolor kan förvänta sig från oss (klicka)
Eleverna får ökad medvetenhet i:
* Vanliga orsaker till att konflikter uppstår,
* Hur man gemensamt kan främja samarbete och gruppsammanhållning i klassen, hur man kan stötta och peppa varandra i ett sådant mål och varför det är viktigt.
* Värderingsövningar ingår. Lärarna väljer själva omfattningen på arbetet med dessa.
Vad vi förväntar oss från skolor (klicka)

* Ett klassrum eller ett rum med stolar för alla deltagande elever. Bänkar kan stå kvar.
* En projektor om möjligt.
* Eleverna deltar frivilligt. Är det någon som vill sitta och titta på, går det bra. Ångrar sig eleven och vill börja delta efter en stund, så går det också bra. Vanligtvis deltar alla elever.
* Vi är glada om ni kan fylla i en kort, anonym utvärdering så vi kan bli bättre.
* Er skola kan välja att antingen finnas med  som deltagare, eller delta anonymt dvs inte stå med på hemsidor och sociala medier.
* Vi vill gärna bli informerade om det pågår eller har förekommit konflikt i klassen.
* Hör gärna av er för mer information, upplägg eller övriga frågor.

SOCIALA MEDIER | RYKTESSPRIDNING | LEDARSKAP

INFORMATION

PLATS: Skola, klassrum (uppsökande verksamhet)
MÅLGRUPP: Åk 7-9, gymnasium 1-3 ring och gymnasium med elever i behov av särskilt stöd.
ANTAL MEDVERKANDE SKÅDESPELARE: 1 – 2 personer
ANTAL DELTAGARE: 1 klass, maximalt 2 klasser per gång.
TID: ca 1,5 h – 2,5 h, vi anpassar och skräddarsyr.
SYFTE: Att få större förståelse för hur man gemensamt främjar gruppsammanhållning i klassen, hur man stöttar varandra i detta och varför det är viktigt.
VAD ANDRA SAGT OM OSS: Utvärderingar av deltagande elever och skolor har hittills gett oss ett genomsnitt på 84% – 100% rekommendation.
PRIS: Beroende på ert antal förfrågningar, subventioner och kulturstöd, varierar priserna.
Vi ger mängdrabatt vid större antal bokningar och gör vårt bästa för att ge er så kostnadseffektivt erbjudande som möjligt.
SKAPAD AV: Workshopen är skapad i samarbete med skolor, utbildningsföretag, jurist och ledarskapsstipendiat.
SKAPANDE SKOLA: Det går bra att boka oss via Skapande skola.
Välkomna att höra av er!

Kontakt och information

”SnackSamtal”

Kim och Sasha går i samma klass och är väldigt olika. Trots det så har lärarna valt just dessa två till att ordna en aktivitet för hela klassen. Det verkar gå sådär. Kim och Sasha har svårt att förstå varandra eller komma överens. Men en sak har de gemensamt. Intresse för inkluderande ledarskap. Dessutom har de fått veta att du är expert inom området. Därför vill de nu mer än gärna träffa dig/er, för att samtala eller snacka om detta. 

”SnackSamtal” är en interaktiv teaterföreställning som handlar om kompisrelationer, samtycke, ledarskap och inkludering. Deltagarna spelar med skådespelare och för handlingen framåt både individuellt och kollektivt. Vi diskuterar och hittar lösningarna gemensamt.

Frågor som tas upp; kommunikation, att var tydlig med vad man vill eller inte vill, att vara lyhörd för vad den andre vill eller inte vill.  Vi utgår till att börja med från frågor i mikroformat i vardagen, som ”Är det okej att jag tar upp det du och jag har pratat om aktiviteten, med övriga kamrater”.

Vi har fokus på kompisrelationer. Men för gymnasieelever och vuxna kan man även ta del av frågor som rör sex- och samlevnad. Här rekommenderar vi organisationen Fatta! metodmaterial som vi utgår ifrån och som vi samarbetar med.

För skolor: Värderingsövningar ingår. Dessa delges lärarna, som kan fortsätta använda dessa som en del av uppföljnings- eller efterarbete.

För dig som vill veta mer om ämnet samtycke och relationer rekommenderar vi organisationen Fatta! som vi samarbetat med i detta projekt. Besök gärna deras hemsida där det även finns kostnadsfritt, pedagogiskt material för skolor och allmänheten: www.fatta.nu. och www.samtyckeskultur.nu

 

Med stöd av: Kulturrådet.

I samarbete med Föreningen unga drottning Christina, Täby Enskilda gymnasium, Fatta! Queen Christina – The European, Tegelscenen mfl.

 

DELTAGARRÖSTER

”Det var kul att alla fick delta att tycka och tänka”

”Roligt, man fick prata och höra om olika frågor man sällan pratar om vilket var lärorikt.”

”Jag tyckte det var kul med dessa två karaktärer och skådespeleriet. Kul med variation. Man berörde viktiga ämnen tyckte jag”

”Det viktigaste var att förstå att människor är annorlunda och vi kan uppfatta saker annorlunda, därför är det viktigt att vara tydlig med sina känslor och tankar, i alla fall i vissa situationer”

”Jag blev mer medveten av att ord, handlingar och andra småsaker kan bidra med flera konsekvenser eller positiva handlingar än vad man tror.”

Mer om innehållet (klicka)
  • Eleverna interagerar individuellt och kollektivt med skådespelare.
  • Diskussioner sker i mindre grupper och med hela klassen.
  • Den interaktiva teaterpjäsen handlar om olika teman, som går att jobba vidare med i efterarbetet.
  • Eleverna ges övning i att: agera, spela teater, tala inför grupp, tänka källkritiskt, se händelser ur olika perspektiv, se konsekvenser, utveckla sitt ledarskap.
  • Den interaktiva pjäsen bygger på research och verkliga händelser.
  • Manuset är skapat i samarbete med skolor, expertis, socialpedagog, kuratorer och utbildningsföretag.
  • Till varje interaktiv pjäs ingår Värderingsövningar.
Vad skolor kan förvänta sig av oss (klicka)
Med teater som verktyg får eleverna medvetenhet i:
* Vanliga orsaker som kan orsaka osämja eller konflikt,
* Hur man kan främja samarbete och ledarskap,
* Värderingsövningar i lärarmaterial ingår. Lärarna väljer själva omfattningen på arbetet med dessa.
Vad vi förväntar oss av skolor (klicka)

* Ett klassrum eller ett rum med stolar för alla deltagande elever. Bänkar kan stå kvar.
* En projektor om möjligt.
* Eleverna deltar frivilligt. Är det någon som vill sitta och titta på, går det bra. Ångrar sig eleven och vill börja delta efter en stund, så går det också bra. Vanligtvis deltar alla elever.
* Vi är glada om ni kan fylla i en kort, anonym utvärdering så vi kan bli bättre.
* Er skola kan välja att antingen finnas med  som deltagare, eller delta anonymt dvs inte stå med på hemsidor och sociala medier.
* Hör gärna av er för mer information, upplägg eller övriga frågor.

Inkludering | Samtycke | Ledarskap

INFORMATION

PLATS: Skola, klassrum (uppsökande verksamhet)
ANTAL MEDVERKANDE SKÅDESPELARE: 1 – 2 personer
ANTAL DELTAGARE: 1 klass, maximalt 2 klasser per gång.
TID: ca 1,5 h – 2,5 h, vi anpassar och skräddarsyr.
MÅLGRUPP: åk 7-9, gymnasiet 1 – 3 ring och gymnasium med elever i behov av särskilt stöd.
SYFTE: Att få större förståelse för inkludering och samtycke på en grundläggande nivå.
PRIS: Beroende på ert antal förfrågningar, subventioner och kulturstöd, varierar priserna.
Vi ger mängdrabatt vid större antal bokningar och gör vårt bästa för att ge er så kostnadseffektivt erbjudande som möjligt.
SKAPAD AV: Workshopen är skapad i samarbete med skolor, utbildningsföretag, jurist och ledarskapsstipendiat.
SKAPANDE SKOLA: Det går bra att boka oss via Skapande skola.

Välkomna att höra av er!

Kontakta och information

 

”Bra stämning, alla är med”
och socialpsykologi

Denna version av ”Bra stämning, alla är med” är direkt anpassad till gymnasiekursen Psykologi1. 

”Bra stämning, alla är med ” handlar om Amina och Viola, två vänner som blivit osams. Viola är ny på skolan och blev snabbt populär. För några veckor sedan uppstod något form av bråk. Stämningen i klassen har blivit mycket låg och det går rykten om taskigt beteende. Det lär även finnas en chatt med obehaglig information. Deniz och Erik ska också vara inblandade, men när man frågar dem så har de varken hört eller sett något. Vad har hänt?

”Bra stämning, alla är med” är en interaktiv teaterpjäs som handlar om sociala medier och ryktesspridning. Eleverna spelar med skådespelare och för handlingen framåt individuellt och kollektivt. Eleverna får först i uppdrag att ta reda på vad som hänt, och därefter ställa allt till rätta. Vi diskuterar och hittar lösningarna tillsammans.

Denna version är tar upp frågeställningar er ett socialpsykologiskt perspektiv där vi bland annat diskuterar:

  • Roller och Rollkonflikter
  • Normer
  • Status
  • Makt
  • Attityder
  • Sanktioner
  • Vi och dom

 

Publikröster om oss (klicka här)

Här är några röster av både elever och lärare:

DIN SPONTANA REAKTION, VAD TYCKTE DU?

”Bra att prata om sånna här saker, det gör man inte ofta”
”Jätte bra! Viktigt budskap, aktuellt bland just klasskamrater! Det var en bra övning för oss att få läsa repliker inför varandra!”
”Bra budskap och det kom tydligt fram. Det var skönt att det var vissa repliker som vi kunde ”skratta” lite åt, så att det inte bara var seriöst.”
”Bra, situationer som många känner igen sig i och varit med om.”
”Jag tycker att det var ett roligt koncept att publiken fick vara delaktiga.”
”Jag tycker att upplägget var bra. Först när man hör ordet ”teater” som klass, kan det bli lite osäker stämning om alla inte är med på det. Men själva pjäsen var bra, riktade sig mot alla, man kände igen sig. Bra tanke, kanske kan hjälpa och förhindra drama och utfrysning i klassen.”
”Bra syfte, får fram att många vet hur man löser konflikter, fast det kan se annorlunda ut i verkligheten då man inte reder ut saker. Alla kan ta med sig något till kommande konflikter och förhoppningsvis förhindra större bråk.”
”Väldigt lärorikt och kul.”

VAD VAR DET VIKTIGASTE DU FICK UT ELLER LÄRDE DIG AV WORKSHOPEN?

”Hur lätt ett missförstånd kan ske.”
”Att våga prata direkt till den personen konflikten gäller. Och inte snacka med andra i första hand.”
”Hur en kan hantera olika saker och försöka att inte involvera andra vänner som ska ta ställning.”
”Direkt kommunikation är nyckeln”
”Att höra elevernas tankar.”
”Alla ska vara med”.
”Ta det ”face to face” är viktigt.”
”Jag har tänkt på allt detta innan så det var inget nytt”
”Att lösa problem på en gång, inte blanda in andra personer för mycket och överdriva den egentliga situationen.”
”Att aldrig utesluta någon, lös problemet istället”
”Hur man gör i sådana situationer”
”Att va snäll”
”Jag tyckte inte direkt att jag fick ut något av det då jag kände att jag redan visste eller brukar tänka så.”
”Att inte snacka skit”
”Att inte va elak”
”Att det alltid finns två sidor av en händelse & att det alltid är bäst att inte blanda in massa människor.”
”Inte vara aggressiv när man tolkar något negativt. Försöka säga förlåt.”

Mer om innehållet (klicka här)
  • Eleverna interagerar individuellt och kollektivt med skådespelare.
  • Diskussioner sker i mindre grupper och med hela klassen.
  • Den interaktiva teaterpjäsen har flera, olika teman, tex. ledarskap eller socialpsykologi.
  • Eleverna ges övning i att: agera, spela teater, tala inför grupp, tänka källkritiskt, se händelser ur olika perspektiv, se konsekvenser, kommunikation, utveckla sitt ledarskap.
  • Den interaktiva pjäsen bygger på research och verkliga händelser.
  • Manuset är skapat i samarbete med skolor, socialpedagog, kuratorer och utbildningsföretag.
  •  Värderingsövningar för efterarbete ingår.
Vad skolor kan förvänta sig av oss (klicka här)
Med teater som verktyg får eleverna medvetenhet i:
* Vanliga orsaker som kan orsaka osämja eller konflikt,
* Hur man kan främja samarbete och ledarskap,
* Värderingsövningar i lärarmaterial ingår. Lärarna väljer själva omfattningen på arbetet med Värderingsövningarna.
Vad vi förväntar oss av skolor (klicka här)

* Ett klassrum eller ett rum med stolar för alla deltagande elever. Bänkar kan stå kvar.
* En projektor om möjligt.
* Eleverna deltar frivilligt. Är det någon som vill sitta och titta på, går det bra. Ångrar sig eleven och vill börja delta efter en stund, så går det också bra. Vanligtvis deltar alla elever.
* Vi är glada om ni kan fylla i en kort, anonym utvärdering så vi kan bli bättre.
* Er skola kan välja att antingen finnas med  som deltagare, eller delta anonymt dvs inte stå med på hemsidor och sociala medier.
* Hör gärna av er för mer information, upplägg eller övriga frågor.

Sociala medier | Ryktesspridning  | Socialpsykologi 

INFORMATION

PLATS: Skola, klassrum (uppsökande verksamhet)
ANTAL MEDVERKANDE SKÅDESPELARE: 1 – 2 personer
ANTAL DELTAGARE: 1 klass, maximalt 2 klasser per gång.
TID: ca 1,5 h – 2,5 h. Vi anpassar oss till er.
SYFTE: Att få större förståelse för hur man gemensamt främjar gruppsammanhållning i klassen, hur man stöttar varandra i detta och varför det är viktigt.
VAD ANDRA SAGT OM OSS: Utvärderingar av deltagande elever och skolor har hittills gett oss ett genomsnitt på 84% – 100% rekommendation.
PRIS: Priset varierar, beroende på ert antal förfrågningar, subventioner och kulturstöd.
Vi ger mängdrabatt vid större antal bokningar och gör vårt bästa för att ge ett så kostnadseffektivt erbjudande som möjligt.
SKAPAD AV: Workshopen är skapad i samarbete med skolor, utbildningsföretag, jurist och ledarskapsstipendiat.
SKAPANDE SKOLA: Det går bra att boka oss via Skapande skola.

Bokning och information